De Nationale Veiligheidsraad besliste vrijdag 24 april 2020 de bestaande maatregelen om het virus in te dijken, te verlengen tot en met 3 mei 2020.
Als zelfstandige is de corona-problematiek absoluut niet evident.
Hieronder een aantal mogelijkheden op een rijtje om e.e.a. financieel draagbaar te houden.
Betalingsuitstel
Zelfstandigen (alle) die getroffen worden door de gevolgen van het coronavirus, kunnen 1 jaar betalingsuitstel vragen voor de voorlopige sociale bijdragen van de eerste twee kwartalen van 2020 en de regularisatiebijdragen voor het jaar 2018 met enerzijds betalingsdatum 25 maart 2020 en anderzijds betalingsdatum 25 juni of 25 september 2020. Deze worden uitgesteld naar respectievelijk 31 maart 2021 en 25 juni 2021.
Het uitstel van betaling geldt dus voor één jaar, maar vroeger betalen kan altijd.
Uitstel van betaling heeft geen enkel nadelig effect op de rechten, zolang men maar binnen het jaar betaalt.
Dat betekent concreet dat de bijdrage van het eerste kwartaal 2020 moet betaald worden vóór 31 maart 2021 en de bijdrage van het tweede kwartaal 2020 vóór 25 juni 2021.
Deze aanvraag kan ingediend worden tot 15 juni 2020.
Vermindering van sociale bijdragen
Weet dat u ook de mogelijkheid heeft om uw voorlopige bijdragen te verminderen. Dit is geen nieuwe maatregel, maar kan in deze tijden wel een oplossing bieden.
Vrijstelling omwille van tijdelijke financiële moeilijkheden
Vanaf het tweede kwartaal zal het mogelijk zijn een vrijstelling van sociale bijdragen aan te vragen voor het eerste en tweede kwartaal 2020. Dit kan enkel door zelfstandigen aangesloten in hoofdberoep en meewerkende echtgenoten in het maxi-statuut. Deze mogelijkheid staat ook open voor startende zelfstandigen.
Bij de aanvraag zal een motivatie moeten geschreven worden waarin uitgelegd staat dat men zich in financiële problemen bevindt waardoor het moeilijk is om de bijdragen te betalen.
Wilt u van de maatregelen in het kader van de sociale bijdragen gebruik maken, stuur ons dan een e-mail.
Wij doen voor u het nodige.
Uitstel jaarlijkse vennootschapsbijdrage
De vennootschapsbijdrage van 347,50 EUR of 868,00 EUR zal pas uiterlijk op 31/10/2020 betaald moeten zijn.
Zelfstandigen kunnen natuurlijk geen tijdelijke werkloosheid uit overmacht aanvragen. Maar wat wel kan, om die moeilijke periode te overbruggen, is een financiële uitkering ontvangen. U hoeft intussen geen sociale bijdragen te betalen, maar behoudt wel een aantal sociale rechten.
Om aanspraak te maken op het overbruggingsrecht, moet u aan volgende voorwaarden voldoen:
U heeft recht op het overbruggingsrecht wanneer u door de coronacrisis uw activiteiten onderbreekt. Enkele voorbeelden:
Alvast enkele aandachtspuntjes:
Het overbruggingsrecht wordt aangevraagd via het sociaal verzekeringsfonds voor het einde van het tweede kwartaal dat volgt op het kwartaal waarin je de zelfstandige activiteit hebt stopgezet. De maatregel gold initieel enkel voor de maanden maart en april, maar is inmiddels verlengd tot en met 31 mei 2020.
Zelfstandigen zonder gezinslast zullen zo aanspraak kunnen maken op een maandbedrag van 1.291,69 EUR. Voor zelfstandigen met gezinslast bedraagt het overbruggingsrecht 1.614,10 EUR per maand.
Ook bedrijfsleiders van vennootschappen die volledig moeten sluiten ten gevolge van de overheidsmaatregelen, kunnen aanspraak maken op het overbruggingsrecht.
Hulp nodig bij de aanvraag, stuur ons een e-mail en wij doen het nodige voor u.
Zelfstandigen in bijberoep wiens wettelijk verschuldigde voorlopige bijdragen minstens gelijk zijn aan de minimumbijdragen voor zelfstandigen in hoofdberoep, kunnen eveneens aanspraak maken op het overbruggingsrecht (zie 2).
Maar de overheid gaat nog verder.
De "halve uitkering overbruggingsrecht" wordt in het leven geroepen voor;
Het overbruggingsrecht bedraagt voor hen maximaal 645,85 EUR (zonder gezinslast) of 807,05 EUR met gezinslast.
Wie reeds een vervangingsuitkering geniet (bv. een uitkering omwille van tijdelijke werkloosheid) zal mogelijk minder ontvangen. Het totaal van de vervangingsuitkering en het halve overbruggingsrecht mag immers per maand niet hoger zijn dan 1.614,10 EUR.
De Vlaamse hinderpremie is bestemd voor ondernemers die geconfronteerd worden met een gedwongen sluiting van fysieke locaties.
De premie bedraagt 4.000 EUR t.e.m. 5 april. Nadien heeft u recht op 160 EUR per extra dag gedwongen sluiting (volgens de 'gangbare' openingsuren).
De aanvragen zullen uiterlijk moeten worden ingediend binnen de maand na het aflopen van de verplichte sluiting bij Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) én uiterlijk 19 mei.
bijkomende voorwaarden
Wij dienen de aanvraag voor u in indien gewenst. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.
Gezinnen die kunnen aantonen dat ze een financiële impact hebben ondervonden door corona (bijvoorbeeld door tijdelijke werkloosheid), kunnen hun bank vragen om tot 31 oktober geen betaling meer te moeten doen voor hun hypotheeklening.
Ook bedrijven kunnen uitstel van betaling van kapitaalaflossingen van hun lopende kredieten bekomen tot en met 31 oktober.
Het renteluik blijft verder lopen.
Na afloop van het uitstel zal de looptijd van het krediet dan met 6 maanden worden verlengd.
De bank zal hiervoor een aantal strikte criteria hanteren.
De omzet moet fors teruggevallen zijn. Indien mogelijk moet beroep gedaan worden op de tijdelijke werkloosheidsregeling voor de werknemers en er mogen geen achterstallige betalingen op lopende kredieten zijn.
Er komt een garantieregeling voor alle nieuwe kredieten en kredietlijnen met een maximale looptijd van 12 maanden. Bedrijven die dus op zoek zijn naar een financiering, kunnen gerust zijn dat ze die kunnen bekomen.
De kredieten die hiervoor in aanmerking komen, kunnen nog opgenomen worden tot 30 september.
De Vlaamse regering volgt het voorbeeld van de federale regering en geeft ook 6 maanden betalingsuitstel voor sociale leningen.
In Vlaanderen is een ‘Compensatiepremie’ van 3.000 EUR of 1.500 EUR aangekondigd voor ondernemers die zwaar omzetverlies hebben en die niet in aanmerking komen voor de Hinderpremie.
Het is een 'compensatie' voor de Vlaamse hinderpremie voor ondernemingen die gedwongen moeten sluiten.
Ondernemers die immers niet verplicht moeten sluiten (vb. evenementensector, (para-) medische beroepen, dierenpensions, freelancers, landbouwsector, schilders, loodgieters, dienstenleveranciers, gespecialiseerde voedings- en drankenwinkels zoals een pralinewinkel of wijnhandel) worden deze tijd eveneens geconfronteerd met minder klanten en dus minder omzet. Met deze premie kunnen zij hun verliezen ook (deels)compenseren.
Om de premie te krijgen, zal een omzetverlies van 60% moeten aangetoond worden.
Verdere modaliteiten;
De aanvraag zal via Vlaio ingediend moeten worden, maar voorlopig is de online toepassing nog niet beschikbaar.
Ondernemingen die hinder ondervinden ingevolge de verspreiding van het coronavirus, kunnen steunmaatregelen vragen aan de FOD Financiën.
Deze steunmaatregelen moeten financiële ademruimte geven en de schuldenaars toelaten om hun tijdelijke financiële moeilijkheden te overbruggen. Het gaat om ondernemingen die daadwerkelijk hinder ondervinden ingevolge de verspreiding van het coronavirus, en dit ook kunnen aantonen (vb. een daling van het omzetcijfer, een aanzienlijke daling van de bestellingen en/of reservaties, gevolgen van een “kettingreactie” met partnerondernemingen,…)
De steunmaatregelen kunnen niet toegekend worden aan ondernemingen die, onafhankelijk van het coronavirus, structurele betaalmoeilijkheden kennen.
Welke schulden?
Welke termijn?
Aanvraag in te dienen tegen uiterlijk 30 juni 2020
Welke maatregelen?
De federale regering heeft inmiddels ook bijkomende maatregelen genomen om financiële ademruimte te creëren voor bedrijven en ondernemers. Hiervoor is geen aanvraag nodig.
Personenbelasting | Vennootschapsbelasting | Ven. B. uitgesloten vennootschappen | |
VA 1 | 3% | 9% | 9% |
VA 2 | 2,5% | 7,5% | 7,5% |
VA 3 | 2,25% (normaal 2%) | 6,75% | 6% |
VA 4 | 1,75% (normaal 1,5%) | 5,25% | 4,5% |
Nieuwe limietdatum voor indienen aangiften vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting en belasting niet-inwoners-vennootschappen voor vennootschappen met balansdatum vanaf 1 oktober 2019
De limietdatum zal voor deze vennootschappen berekend worden op basis van de balansdatum en dus niet langer op basis van de datum van de algemene vergadering.
Vanaf de balansdatum hebben zij 7 maanden de tijd om hun aangifte in te dienen. Deze termijn loopt vanaf de eerste dag van de maand volgend op de balansdatum. Als de uiterste datum van indiening een zaterdag, zondag of feestdag is, is de eerstvolgende werkdag de limietdatum.
Voor vennootschappen met een balansdatum vóór 1 oktober 2019 blijven de bestaande regels gelden. De indieningsdatum wordt bepaald in functie van de einddatum van het boekjaar en de maand waarin de statutaire algemene vergadering plaatsvindt.
Alle indieners van btw-maandaangiften - ook zij die géén vergunning maandelijkse teruggave hebben en die evenmin als ‘starter’ beschouwd worden - zullen onder de hierna vermelde voorwaarden een versnelde teruggave van het btw-krediet kunnen genieten op hun rekening-courant (met datum van uitwerking 31 maart 2020).
Voor alle btw-maandindieners die van deze versnelde teruggaaf willen genieten (starters, vergunninghouders ‘maandelijkse teruggave’ en alle anderen) wordt de indieningstermijn voor de aangifte van februari 2020 gebracht op 3 april 2020.
De teruggave zal enkel gebeuren als het vakje ‘Aanvraag terugbetaling’ aangekruist is in de elektronisch ingediende aangifte btw.
De andere basisvoorwaarden blijven van toepassing, onder andere:
In plaats van een terugbetaling op 29 mei 2020, of zelfs uiterlijk op 30 juni 2020, zal de terugbetaling dankzij deze maatregel uiterlijk op 30 april 2020 gebeuren.
Opgelet! Deze indieningstermijn doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om de andere maandaangiften van februari 2020 (die geen krediet vertonen of waarvoor geen teruggave gevraagd wordt) tijdig in te dienen tot en met 6 april 2020.
Nog dit, inmiddels heeft de fiscus gemeld dat niet-essentiële / niet-dringende controles ter plaatse worden uitgesteld. Zij zal waar mogelijk overschakelen op controles op afstand. De fiscus kan u vragen boekhoudkundige gegevens per e-mail aan haar door te sturen. U denkt dan aan boeken, historieken, facturen, ...
Kijk zeker ook je verzekeringspolis na.
Sommige polissen garanderen een gewaarborgd inkomen bij overmachtssituaties.
Heeft u voor uw specifieke situatie vragen omtrent bovenstaande, aarzelt u niet ons te contacteren, bij voorkeur zoveel mogelijk via e-mail aan uw vertrouwde dossierbeheerder. Vragen zullen indien nodig intern doorgeleid worden.
laatste update: 30/04/2020